Hello Ello


Een nieuwe social media is in opkomst en zijn naam is Ello. Ello is nog gloednieuw, het is gelanceerd in maart 2014, en zit momenteel ook nog in een Bètafase (ontwikkelingsfase). Maar afgelopen september is Ello in populariteit ineens explosief gestegen. Velen stappen van hun gebruikelijke Facebook, Twitter en LinkedIn over op deze nieuwkomer. Hoe is dit nou mogelijk, aangezien wij (en jij waarschijnlijk ook) voorheen nog nooit van Ello hadden gehoord?

What the f#@k is Ello?
Laten we hier maar eens mee beginnen, wat is Ello? Ello is een nieuw sociaal netwerk waar je alleen bij kan komen door een uitnodiging te ontvangen van de website of een andere Ello gebruiker. Dit is niet omdat Ello enorm exclusief wil blijven, wij denken zelf dat dit ‘invite only’ systeem binnenkort zal verdwijnen, maar omdat de website nog veel testfasen ondergaat en gigantisch veel gebruikers zou de site doen crashen. Ello werkt met een simplistisch ontwerp, het ‘less is more’ concept, dit viel bij ons enorm in de smaak.

Waarom Ello, ik heb toch al Facebook?
Hier zit je in onze ogen dus fout. Ello heeft als primair doel om zich te onderscheiden van Facebook, Twitter en andere social media, hier zijn ze ook enorm goed in. Wat Ello nou zo anders maakt is het gehele concept van de social media site. Ten eerste is de inkomstenbron van Ello volledig afhankelijk van donaties, ze doen niet aan advertenties of het doorverkopen van privacy (“You are not a product”). Ello is wel van plan een freemium account aan te gaan bieden om toch nog wat extra’s binnen te kunnen halen. Ook de gebruikers van Ello zullen meer worden gerespecteerd dan op de huidige social media. Een Ello-gebruiker mag, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, zijn of haar eigen naam kiezen. Dit klinkt misschien wat gek, waarom zou je niet gewoon je eigen naam invullen op je profiel? Maar dit kleine puntje heeft Ello in de eerste maandjes een enorme aanhang gegeven onder de drag queens van San Fransisco. Hiernaast hanteert Ello een zero-tolerance policy voor social media misbruik (bijvoorbeeld cyberpesten of trolling).

Hello Ello of Ello Goodbye?
Wij hebben zelf helaas geen Ello-account, met dank aan de invite only regeling, maar het klinkt allemaal enorm aantrekkelijk. Ello belooft ons dingen die we op de huidige social media niet kunnen vinden, dingen die in de ogen van velen toch als best belangrijk worden beschouwd. Wanneer Ello beschikbaar wordt gemaakt voor het brede publiek, zal je ons erop kunnen vinden. Ben jij er dan ook te vinden?

Voor de ongeduldige lezers, je kan hier met je mailadres een aanvraag voor een Ello-account opsturen.

– Mark, Dennis en Peter


Gebruikte bronnen:

The Daily Dose. (z.d.) Cartoon Collections of the Daily Dose. Geraadpleegd op 8 oktober 2014, van http://thedailydose.com/collections/

Van der Velden, L. (2014). Nieuw sociaal netwerk Ello: Facebook-killer of zoveelste hype? Geraadpleegd op 7 oktober 2014, van http://www.volkskrant.nl/media/nieuw-sociaal-netwerk-ello-facebook-killer-of-zoveelste-hype~a3759339/

Oving, R. (2014). ‘Anti-Facebook’ Ello maakt onverwacht forse opmars. Geraadpleegd op 7 oktober 2014, van http://www.metronieuws.nl/nieuws/anti-facebook-netwerk-ello-maakt-onverwacht-forse-opmars/SrZnja!DZAPiqOFAn6Xs/

Balkan, A. (2014). Ello, goodbye. Geraadpleegd op 7 oktober 2014, van https://aralbalkan.com/notes/ello-goodbye/

Advertenties

Tags: , , , , , , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: